Återskapandet av Thief för PS4

Är du ett Thief-fan? Om inte så kanske du kan bli det när det får sin stora comeback. ”Thief” är den senaste delen i det den stealth-action-serie som började 1998. ”Thief” kommer att släppas 2014 för PS4, Xbox One och PC. Utöver att visa upp Garrets politik, så gav också Thief-trailern fansen ett ordentligt skriv-in-det-på-kalendern-datum, den 25 februari 2014.

Så vad kan fans förvänta sig av Thief-spelets lanseringsdatum för PS4? Till att börja med har Thiefs gampleay visat att dess värld är mycket mörk av sig, befolkad av fiender och deras gömställen. Ljus spelar en stor roll i spelet, och det finns med en mätare som visar hur välbelyst rummet du står i är. Ju ljusare rummet spelaren står i är, ju större risk är det att spelaren ses av en fiende. Spelare måste också vara försiktig med att gå på tysta ytor när man smyger runt för att undvika fiender. Som i originalet Thief är vissa ytor högljuddare än andra, så du måste vara strategisk och planera i förväg för att smyga så tystlåtet som möjligt.

Thief 4 Återskapandet av Thief för PS4Vapen som återvänder till Thief inkluderar båge och pil samt kofoten, som kan användas för att dra upp fönster eller slå sönder skallar. Vattenpilar kan användas för att släcka facklor som genererar ljus och som kan lysa upp spelaren för vakter och andra fiender. Broadheadpilar kan användas för att skjuta ner ovetande fiender, medan reppilar låter spelaren i princip skapa en stege så att de kan nå tak och andra områden som de annars inte skulle komma åt.

En annan intressant detalj som inväntar fans i det nya Thief-spelet är den realistiska synmekanismen för AIs i spelet. Det beskrivs som ”synkonen”, och gör att en vakts synfält är länkat direkt till hans ögon, inte till riktningen han står vänd mot.

”Om två vakter är vända mot varandra och pratar kan de inte se vad som finns bakom den andra, eftersom de blockerar varandras synfält”, sade EIDOS, utvecklare av Thief, i uppdateringen.

PS4 Thief Återskapandet av Thief för PS4Det kommer också att finnas en minikarta och en större karta, som hjälper spelare att navigera i Thief 4s diverse stadslandskap och herrgårdar. EIDOS sade att eftersom stöld (självklart) kommer att vara en stor del av spelet, så kommer stöldgods finnas överallt, och det kommer utan tvekan att vara en av drivkrafterna bakom hur spelare närmar sig uppdragen.

Eidos Montreals producent Stéphane Roy förklarade att PS4-versionen av Thief kommer att tävla grafiskt med speldatorer. PS4 har utökat sin processorkraft något otroligt jämfört med föregångare, vilket låter den erbjuda upplevelser som inte bara är virtuellt stimulerande utan även större i sin omfattning. PS3 har pysslat med storskaliga spel (exempelvis MAG och Dust 514) förut, men den grafiska trofastheten har gjort det mycket svårt att göra det möjligt.

Thief ser verkligen vacker ut baserat på vad vi har fått kolla på hittills, och vi tvingas vänta till nästa år innan vi kan stjäla allt vi vill ha.

About Agneta Olson

Spelaren i mig njuter av utmaningarna i spel och teknologin bakom dem. Låt oss njuta av livet medan vi kan! Min Google+ * Om mig+